23 January 2012 0 Kommentarer

Kastrering og sterilisering

Hvorfor bør jeg steriliere/kastrere katten min?

Dette er et spørsmål vi ofte får av katte eiere. Det finnes flere grunner til at vi anbefaler å sterilisere/kastrere katter.
Den viktigste årsaken er å forhindre ukontrollert avl. Spesielt hver vår og sommer finnes det alt for mange kattunger rundt om i landet vårt som ikke finner et godt hjem på grunn av overpopulasjon. Dessverre blir et betydelig antall av disse avlivet hvert år.

Som de fleste sikkert er klar over finnes det p-piller som kan gis hunnkatter for å stoppe den fra å få løpetid. Dette medikamentet har vært i bruk i mange år men studier viser at det har en del uheldige bivirkninger på kroppen. Blant annet øker risikoen for mammarie tumorer (dyrets brystkreft), sykelige forandringer i livmor (som livmorbetennelse) og diabetes betydelig. På grunn av disse risikofaktorene anbefaler vi at dere heller steriliserer hunnkatter istedenfor.

Når hunnkatter steriliseres fjernes både livmor og eggstokker. Dette medfører at hun ikke vil komme i løpetid igjen og man utelukker sjanse for drektighet.  Inngrepet er relativt raskt og utføres under generell anestesi som dagkirurgi. Vi anbefaler at pusen leveres inn om morgenen og så hentes litt utpå ettermiddagen slik at vi kan holde øye med de under oppvåkning. Kattene får godt med smertelindring på vår klinikk samt med seg hjem for noen dager. De fleste er litt redusert en dag eller to som følge av anestesi, men de kommer seg overraskende raskt på beina igjen. Det anbefales å bruke body eller krage på katten de første dagene for å unngå at hun slikker på såret. Evt sting fjernes etter 10 dager. Katten bør holdes inne fram til stingfjerning.

Hos hannkatter fjernes begge testiklene igjennom to små snitt i pungen. Også dette inngrepet utføres under kortvarig anestesi. Studier og klinisk erfaring viser at sårene gror best dersom de ikke er sydd og dermed er det ingen sting her som skal fjernes. De fleste hannkatter bryr seg ikke mye om sårene men dersom han blir veldig opptatt av å slikke seg bak kan det være behov for å bruke en skjerm noen dager. Også hannkatter får godt med smertelindring og er raskt tilbake på beina. De bør holdes inne de første 10 dagene for å minske infeksjons risiko.

Så hva er gevinsten for å kastrere en hannkatt? De fleste har vel opplevd en eller flere ukastrerte hannkatter som reker i nabolaget. De har ofte et kraftig hode og en kraftig kropp, ofte full i kloremerker eller bittsår. De har ofte en røffere pelskvalitet og kan noen ganger virke litt ustelt. Dette er selvsagt ikke sant for alle ukastrerte hannkatter.Men de fleste kastrerte hannkatter vil roe seg betydelig etter operasjon. Dersom de kastreres tidlig vil de ikke bli så interessert i å sloss for hunnkatter i nabolaget og blir ofte litt mer hjemmekjær. Dette gjør at de sjeldnere havner i slosskamp med andre hannkatter, dette vil også redusere risikoen for å bli smittet at katteaids.Ukastrerte hannkatter har ofte en veldig sterk lukt av urinen og denne vil minskes dersom de kastreres ung.

Vi anbefaler at både hann- og hunnkatter blir kastrert/sterilisert rundt 6 måneders alder. Det er svært viktig å holde øye med vekten til katten din etter sterilisering/kastrering. Disse inngrepene vil senke stoffskiftet noe og de kan dermed lettere legge på seg. Overvekt er dessverre et stort problem hos dagens kattepopulasjon og har mange av de samme negative innvirkningen på helsen deres som på oss. Spør gjerne veterinæren din etter fòr tilpasset steriliserte/kastrerte katter.

( Ingen relaterte innlegg )